tisdag 22 januari 2019

​Ungdomar om förtrycket i Afghanistan: Det är detta vi har flytt ifrån!

I Sverige kan ungdomar med afghansk bakgrund umgås på ett sätt som är otänkbart i Afghanistan. Ungdomarna på bilden har inget samband med dem som uttalar sig i texten.
SvD:s ledare 4 januari 2019 tar upp förtrycket mot barn och kvinnor i Afghanistan och menar att flyktingarna bär med sig ”normer och värderingar som förmedlar en maktstruktur där flickor och kvinnor anses vara underlägsna pojkar och män”. Åsa Lindborg, nybliven jämställdhetsminister, ska motarbeta hedersbrotten. Här har hon hjälp av de ensamkommande.

Många unga har flytt det afghanska samhället för att de inte accepterar förtrycket. De vill inte tvingas in i ojämlikhet, våld och korruption. De vill kunna välja sina liv och sin partner. Många har utsatts för grovt våld, kanske varit sexslavar. Andra har sett mammor bli misshandlade och systrar bortgifta. De ville hjälpa sina mammor och systrar till ett tryggt liv i Sverige. Hoppet slogs i spillror av den ”tillfälliga lagen” som hindrar familjeåterförening.
Som administratör i nätverket Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar! och kassör i föreningen Stöttepelaren möter jag många ungdomar med afghanskt ursprung. Många har reagerat på rapporterna om kvinnoförtrycket i Afghanistan. Här är deras ord.
Hur ser du på kvinnornas situation i Afghanistan?
Svaren bekräftar bilden av hemlandet i media och larmrapporter, men ger nyansering och förklaringar:
”Det är våra mammor och systrar som drabbas, det är något som många kvinnor riskerar i Afghanistan. Det är jätteviktigt att det lyfts fram. Det är just sånt här vi flytt från.” (Javid)
”Jag är jätte ledsen för mitt land och kvinnorna som bor i Afghanistan. Men alla män i Afghanistan är inte såna. Det finns män som tycker om sin fru, och sin dotter och som tycker om frihet och rättighet för kvinnor, det finns män som kämpar för att kvinnors frihet. Men i Afghanistan är det krig sedan 40 år och när det är krig går ingen i skolan och när ingen går i skolan och ingen läser böcker då blir det såna problem.
Jag har bott i Kabul och vet mycket om situationen i Afghanistan. Problemet är de obildade människorna och mullorna. Imamerna säger i moskén att kvinnor ska vara hemma, och många imamer har samma tankar som talibanerna.
Det andra problemet är fattigdom. När folk bli fattiga tvingas de lämna sin dotter hos en gammal man och få pengar för henne. Många kvinnor förlorade sina män i krig eller i bombexplosion, och när det inte finns någon man i hemmet då finns ingen mat och inga pengar att betala hyra. Och då kan äldre män utnyttja deras problem och betala pengar för en kvinna eller flicka.” (Reza)
Hur ser du på kvinnors rättigheter?
Unga killar i Sverige stödjer inte den kvinnosyn som är vanlig i Afghanistan. En ungdom, som var den äldste mannen i familjen, blev ombedd att ge sin tillåtelse att gifta bort systern. Då hon inte ville gifta sig med tänkt man förbjöd han det. Många ser den personliga friheten som viktig för både kvinnor och män och uppskattar den svenska synen på jämlikhet.
”Om min syster skulle vilja gifta sig med någon som hon älskade så skulle jag försvara henne. Det är hennes liv, och hon måste få välja själv”. (Mostafa)
”Jag har ändrat min syn på förhållandet mellan män och kvinnor. Jag kom till Sverige när jag var 14 år och då kände jag att det var fel att skaka hand och krama kvinnor. Sedan började jag tycka att det var OK. Nu kan jag tänka mig att ha ett kärleksförhållande med en svensk tjej och jag tycker att det är riktigt att både män och kvinnor jobbar och tjänar pengar, och att både män och kvinnor lagar mat och tar hand om barnen.” (Mostafa)
Är pojkar också förtryckta?
Förtrycket och det sexuella våldet drabbar även pojkar. Ett exempel är påtvingade äktenskap mellan barn:
”De ville att jag skulle gifta mej med min tjejkusin, men jag var ju bara ett barn. Jag flydde ensam när jag var 14 år. Här i Sverige får jag gifta mej med vem jag vill, när jag blir äldre. Kanske ska jag aldrig gifta mej." (Amir)
'Bacha bazi' är unga pojkar som hålls som sexslavar, en sed som trots förbud är vanlig bland män med makt.
”Jag har varit sexslav men lyckades rymma. Min pappa kastade ut mig från hemma. Det här är vanligt i Afghanistan men det är inget som man pratar om. För mina landsmän är det pinsamt att prata om. Människor ska veta för jag vill inte skämmas, därför har jag skrivit en bok”. (Muhammad J Muhammadi som skrivit boken ”Ska vi dansa?”)
Vuxen och ömsesidig homosexualitet är förbjuden i Afghanistan. En del flydde av det skälet, och andra har i Sverige vågat erkänna för sig själva och andra att de har en sexuell läggning som avviker från normerna.
Varför är det nästan bara killar som flyr?
Svaret finns att hämta i flickornas egen utsatthet – deras liv i hemlandet har gjort dem dåligt rustade för att klara av den svåra flykten.
”Jag vill hämta hit min syster och alla tjejer som fanns i mitt område, men bara om Sverige tar emot dem och ger dem uppehållstillstånd och låter dem komma med lagligt flyg och inte med smugglarna.” (Mahdi)
”Jag vågade inte ta med mina systrar och mamma på grund av säkerhet. Människor blir skjutna på gränsen till Iran av iranska soldater. 20-30 kilometer promenad utan mat och vatten klarar inte min mamma och systrar. De kan inte springa så snabbt som jag när de blir jagade av polisen och farliga tjuvar på vägen. Många har sjunkit i vattnet i Grekland. Många gick vilse på väg till Europa. Det var lättare för mig att ta risken.” (Asif)
”Hur kan man skicka en liten ensam tjej iväg på den här svåra vägen, som är svår för vuxna att klara sig på. När jag bestämde mig för att åka till Europa tänkte jag inte bara på mig själv, mitt mål var att ta hit min mamma, syster och min lilla bror. Dom sa att jag kan söka familjeåterförening sen, men när jag sökte familjeåterförening sa dom nej till mig. Nu kan jag bara hjälpa med pengar härifrån.” (Fazel)
LÄS MER
Författare: Karin Fridell Anter 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar