onsdag 1 juli 2020

Gymnasielagen

Länkar till artiklar med information om gymnasielagarna och vad som händer sedan.

Uppdaterat 22 mars 2023

- Du måste ha en godkänd anställning innan ditt uppehållstillstånd går ut.

- Du kan byta jobb, men den nya anställningen måste också vara godkänd.

- När Migrationsverket fattar beslut måste du ha en godkänd anställning som varar i minst två år.

- Om det finns minsta tvekan om att du kan få PUT - sök asyl innan du fått ditt beslut! Blankett

- Välj först den advokat du vill ha! En som jobbar med migrationsfrågor. Läs och lyssna här!


--------------

Kolla REDO - arbetskraftsförmedlingen!

----------------


Söka permanent uppehållstillstånd 

Söka jobb efter examen

REDO - arbetskraftsförmedlingen 


Det här är inte så aktuellt längre men får stå kvar ändå.

Har dina studier försenats pga corona? Om skolan ställt in kurser eller praktik och de ska göras senare kan du lämna in en ny studieplan och be att få förlängt tillfälligt uppehållstillstånd.

Den gamla gymnasielagen gäller fortfarande, för en del av dem som var under 18 år när de fick sitt första beslut. Man behöver en studieplan från skolan. Gamla gymnasielagen (2017 års lag) Blankett för ansökan enligt gamla gymnasielagen.

SPRINT: Du har rätt att fortsätta språkintroduktion (SPRINT) när du fyllt 20 år! Läs mer

Arbeta i stället? Den som fått uppehållstillstånd för gymnasiestudier kan INTE byta spår till arbete! Du MÅSTE gå klart dina studier och få en examen.

Studievägledning

Stockholm:  Stadsmissionen 

                    Hopp med jobb, Ensamkommandes förbund

Uppsala: Stadsmissionen

Skåne: Stadsmissionen 


När uppehållstillståndet ska förlängas 


Pengar när man studerar  


Resa utomlands  


Frågor och svar om uppehållstillstånd för gymnasiestudier  

Migrationsverket

6 kommentarer:

  1. Hej,
    Kan man fortfarande ansöka om den gamla gymnasielagen?

    SvaraRadera
  2. Hejsan jag har klart med min utbildning men de saknar min praktik på grund av krona virus fick ingen praktik plats. Men fråga är kan jag börja jobba eller vänta tills hitta praktik och det är svårt att hitta en praktik plats

    SvaraRadera
  3. Jag hoppa du har fått hjälp! Gå med i facebookgruppen Stoppa utvisningarna till Afghanistan! om du inte redan är med där. Då kan du fråga någon av admins i PM.

    SvaraRadera
  4. De flesta afghanska asylflyktingarna är ju från Iran

    SvaraRadera
  5. Hejsan Jag har uppehållstillstånd på grund av gymnasielagen men jag studerar och jag är inte klart än men jag har fått avslag och nu jag väntar nästan ett år typ på ett beslut från Migrationsverket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Är du på facebook? Kan du kontakta mig på messenger?

      Radera