onsdag 29 juni 2022

Zahra Hosseiny på internationella flyktingdagen: "Idag är min dag"

 

Zahra Hosseiny

Tal hållet av Zahra Hosseiny vid invigningen av Marit Törnqvists installation Den stora saknaden på Mynttorget 20 juni 2022. Zahra flydde Iran för sin kärleks och sina två små barns skull. "Mina barn ska inte bli den fjärde generationen som växer upp i flykt." Hon är talesperson för nätverket Liv utan gränser och styrelseledamot i FARR, Flyktingarnas riksråd. 

Idag är inte en vanlig dag. Idag är den internationella flyktingdagen. Idag är min dag.

Jag heter Zahra. Jag är en mamma från Afghanistan. Jag och min lilla familj sökte asyl i Sverige november 2015. Vi fick inte asyl då för Migrationsverket ansåg att trots våra asylskäl kunde vi åka tillbaka till Afghanistan.

Migrationsverket kunde inte tvinga barnfamiljer att åka tillbaka och därför började de höja pressen på oss för att skriva på att åka tillbaka frivilligt. Vi tillsammans med två småbarn blev tvingade att bo i ett utreseboende i åtta månader. Åtta månader i Migrationsverkets helvete kändes det som. Personalen var så orimliga och hänsynslösa mot småbarn och kvinnor.

Mina ett- och treåringar var tvungna att vara på återvändandesamtal två gånger i veckan tillsammans med oss, fast inte frivilligt utan med Migrationsverkets krav. Migrationsverkets logik var att göra mina ungar medvetna om när och hur hela familjen ska återvända till Afghanistan. Migrationsverket lyckades att press oss men inte att återvända. Det var en hög press på mig som en mamma. Det var en hög press att se rädslan i min sons ögon när han mötte Migrationsverkets personal och polisen.

Efter fem års ovisshet med hjälp av en advokat kunde vi äntligen få flyktingstatus. Det innebär tre års tillfälligt uppehållstillstånd. Jag känner mig inte helt lugn ännu. Enligt nuvarande migrationslagstiftning måste vi visa inom kort att vi duger tillräckligt, att vi är nyttiga tillräckligt för Sverige. Kan vi inte visa inom kort så kommer vi inte kunna bo i Sverige permanent! Det spelar ingen roll vad vi har för asylskäl, fokuset i Riksdagen är på arbetskraftsinvandring. 

Asylrätt är bara ett fint snack i Riksdagen än så länge. Jag är inte ensam som har drabbats av denna migrationspolitik.

Den som flyr har inget val - ingen människa är illegal!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar