onsdag 29 juni 2022

Elisabet Rundqvist: "Minns ni Löfvens brev till Agnes?" Mynttorget 20 juni 2022

Elisabet Rundqvist på Mynttorget 20.6.2022. Foto Ingrid Eckerman.

Tal hållet av Elisabet Rundqvist vid invigningen av Marit Törnqvists installation "Den stora saknaden" på Mynttorget 20 juni 2022. Elisabet har kartlagt självmord bland de unga ensamkommande som kom 2015.

Minns ni brevet till Agnes?

Den 5 september 2015 besvarar Stefan Löven ett brev från Agnes som inte lämnade någon adress genom att spela in en video på sin Facebook:

– Ditt brev visar att alla faktiskt kan göra någonting. Men det viktigaste av allt, man kan vara en bra kompis, precis som du är. En kompis som går och hälsar på de nya som kommer till vårt land och säger ”Hej, jag heter Agnes. Välkommen hit. Ska vi hitta på något? Behöver ni hjälp med någonting?” Man kan bli kontaktperson för ett ensamkommande flyktingbarn. För den som tvingas lämna allt man älskar är det viktigast att känna sig välkommen på den plats man hamnar.

Vi lyssnade på dig Stefan, det var så vi gjorde, välkomnade, gav en plats för ett barn som behövde trygghet. Detta undergräver regeringen Löfven bara veckor senare. Från november 2015 och de kommande åren ändras Löfvens målbild till att alla ensamkommande flyktingbarn ska förstå att de inte får stanna och inte ska känna trygghet. De är här på lånad tid.

Att detta också leder till att ca 35 barn och unga tagit sitt liv under åren 2015 till 2022 är inget regeringen har agerar på. Det kallas colatteral damage, ett bondeoffer i regeringens schackspel om flyktingpolitiken. Ni ska inte tro att regeringen inte visste, de hade all informationen för att vi, alla vi som träffade barnen och höll dem vid liv så långt vi förmådde, gjorde vårt yttersta för att upplysa politiken om konsekvenserna.

Den 23 mars 2018 säger socialminister Annika Strandhäll i interpellationsdebatt i riksdagen:

– Varje barn eller ung person som tar sitt liv i frustration, och där vi på något sätt har brustit längs med vägen, är ett barn för mycket. Det tycker också regeringen. Vi är också beredda att vidta åtgärder för att förbättra situationen och stötta gruppen.

Regeringen hade just tagit emot forskarnas rapport om nio gånger högre förekomst av suicid i gruppen ensamkommande flyktingbarn. Vi vet nu att mer än hälften av de som avlidit genom suicid gjorde det efter Strandhälls svar i riksdagen.

Regeringen och myndigheterna har brustit, liksom vården och socialtjänsten. Dessa liv ligger på dig, Annika Strandhäll, på dig och din regering. Ni har det yttersta ansvaret för minst 33 avlidna, högst troligt fler, jag räknar 35. Ni bär ansvaret för de minst 178 barn eller ungdomar som under 2017 gjorde 259 enskilda självmordsförsök. Ni har ansvaret för att den 15-åring som kände så stark längtan att dö att han genomförde femton försök under året. Och den 17-åring som gjorde tio försök under samma år. Ni bär ansvaret för barnet som lindade ett lakan om sin hals och drog åt.

Ni bär också ansvar för att ytterligare två tavlor lagts till detta konstverk: Majid 23 år, avliden 7 mars 2022, och Mostafa, 21 år, avliden 23 maj 2022. Jag ser Majid tävlingsklädd på längdskidor. Han ser vältränad ut, har just skidat Vasaloppet på strax under sju timmar. Han var en älskad kamrat, någons son. Nu finns han inte mer. Den oerhört långa asylprocessen hade ett högt pris, Majid hade inte längre kraft kvar att leva.

Den unga afghanska killen som bor i mitt hushåll undrar varför jag är klädd i svart. Jag svarar: Det är sorgens dag, som att gå på begravning.

Jag avslutar med Björn Skifs textrader:

Håll mitt hjärta, Håll min själ
Lägg mitt huvud i ditt knä
Säg att du menar
och vill mig väl
Håll mitt hjärta, Håll min själ

Som jag väntat alla år
Du kan läka mina sår
Ta mina händer
och gör mig hel
Ta mitt hjärta, Ta min själ

Håll mitt hjärta, Håll min själ
Låt mig bara stanna här
Så allt jag ber dig,
allt jag begä
r
Håll mitt hjärta, Håll min själ

Se filmen med Agnes 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar