tisdag 18 juli 2017

Gymnasieelev Abbe: "Ensamkommande tar sitt liv. Jag tycker det är hårresande"

Foto Mohammad Zia
Författare: Abdullah Hosseini

Ensamkommande måste behandlas på ett bra sätt!
Först och främst vill jag presentera mig.
Mitt namn är Abdullah Hosseini men kallas Abbe.Jag kom till Sverige för ett och halvt år sedan. Jag är 17 år och är född i Afghanistan.Jag gick på språkintroduktion (sprint) på Huddingegymnasiet men jag ska börja teknikprogrammet i höst.

Jag väntar på besked om mitt uppehållstillstånd från migrationsverket. Min största dröm är att få stanna i Sverige, och ge någonting tillbaka till det landet som har tagit emot och gett mig såna möjligheter som jag saknade i hemlandet. T.ex. att gå till skola och att leva i fred, frihet och trygghet...osv.
Jag har skrivit en insändare i samband med att begå självmord bland ensamkommande barn och ungdomar som har ökat kraftig.
Ensamkommande tar sitt liv. Jag tycker det är hårresande.
Det finns vissa ensamkommande som tar sitt liv. Och de behandlas på fel sätt från personalen på boendet eller jourhem. Ensamkommande måste behandlas på bra sätt!
Varför tycker jag att det är personalen som behandlar ensamkommande på fel sätt?
För det första personalen har inte koll på ungdomarna. Det finns en del ungdomar som mår dåligt och personalen märker inte hur ungdomarna mår. Personalen måste uppmärksamma någon som är ledsen och gör saker som de inte brukar göra. Personalen kan prata med personen och boka tid hos en psykolog för att han/hon ska må bättre.
För det andra kommunen måste ta sitt ansvar, kommunen måste anställa kompetent personal. För att undvika dåliga förebilder. Exempelvis brottslingar och rasister.
Jag tycker att handläggare på kommunen borde prata med ungdomarna, hur de trivs på boendet måste handläggaren ta reda på, och göra något åt det.
Regeringen måste fatta ett beslut att alla Kommuner måste låta ensamkommande ungdomar bo kvar i sin kommun under hela asylprocessen. Den långa asylprocessen som har orsakat att fler asylsökande killar begår självmord. Att få en kallelse till första Intervjun är en stor önskan bland ensamkommande barn och unga. De flesta ensamkommande är stressade under den långa asylbehadlingen och vilket gör att alltfler ensamkommande pojkar tar liv av sig.
Däremot finns det vissa ungdomar som beter sig dåligt,och inte tar sitt ansvar. En del ungdomar knarkar, dricker, säljer droger, röker, bråkar och går inte till skolan. Jag tycker att det är viktigt att lära sig språket. För att språket är en nyckel, till ett nytt liv i Sverige, om man lär sig språket så kan man komma in i samhället.
Personalen måste sätta upp regler och se till att dem följs.
Jag tycker att ungdomarna måste hjälpa till att laga mat och handla mat. För att bli självständig, om personalen ser någon ungdom som gör olagliga saker då måste personalen anmäla till polisen.
För det tredje tycker jag att Sveriges asyllag är för hård. Den stränga asyllagen kan orsaka självmord. Både ovisshet och avslag på uppehållstillstånden kan medföra att någon tar sitt liv om ungdomar utvisas till sitt hemland. Rädslan är stor att bli dödad eller bli utnyttjad från olika terrororganisationer.
Min åsikt är att de som förtjänar ska få stanna i Sverige.
Sammanfattningsvis tycker jag att det är hårresande att ta sitt liv och behandla ensamkommande på ett katastrofalt sätt. Och det gäller handläggare på kommunen, personalen på boendet och så Sveriges asyllag.
Jag tycker att ensamkommande ska behandlas på ett bra sätt.
Jag hoppas att jag ska få stanna i Sverige och göra stora insatser för den svenska samhället i framtiden. Det får framtiden utvisa!
gymnasieelev Abbe!



1 kommentar:

  1. bra sagt Abbe,Jag tycker ensamkommande ska få stanna med Humanitär Asyl.Olof Palme instiftade Humanitär Asyl för desertörerna från Vietnam kriget.

    SvaraRadera