lördag 7 oktober 2017

"Individuell bedömning": Heléne Fritzon svarar INTE på frågor


Den 29.8.2017 skickade jag ett brev med tre frågor till Heléne Fritzon. Mer än fem veckor senare har fortfarande inget svar kommit.

På dessa fem veckor har facebookgruppen Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar! fått nästan 2000 nya medlemmar. Ung i Sverige fortsatte sin sittstrejk i ytterligare fem veckor. Stora protester mot fascism och främlingsfientlighet ägde rum i Göteborg. Planeringen för manifestationer den 25 november har kommit igång - inför tvåårsdagen av att den tillfälliga asyllagen presenterades. Samtidigt är en tvångsdeportation i faggorna. 

Hade jag skrivit brevet idag hade jag hänvisat även till "Min mamma är blind på ena örat och min pappa odlar bomber". Rapport om rättsosäkerhet i asylprocessen för ensamkommande barn och unga  #Vi står inte ut 10.9.2017

Migrationsminister Heléne Fritzon
Regeringskansliet
Stockholm

Bästa Heléne!

Vid flera tillfällen, bland annat när du mötte de sittstrejkande afghanska ungdomarna vid Medborgarplatsen, försvarade du regeringens ovilja att ge amnesti eller moratorium med att ”alla asylsökande får en individuell bedömning”.

För oss, som följt detta område ett tag, är det uppenbart att schablonmässiga bedömningar varit snarare regel än undantag, framför allt tills JO:s och Migrationsverkets utvärderingar blev klara.

Jag önskar att du sätter dig in i detta genom att studera medsänd bilaga ”Migrationsverkets brister”, kopierat från hemsidan Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar! Vill du bli trovärdig bör du läsa referenserna.

Sedan skulle jag vilja att du läser bilagan ”Vem bär ansvaret?”. Även här finns länkar att öppna.

Därefter skulle jag vilja ha svar från dig – inte från någon underhuggare – på några frågor:

  1. Anser du fortfarande att alla har fått – och får – en individuell bedömning?
  2. Anser du att asylprocessen har varit – och är – rättssäker?
  3. Anser du att regeringen inte har möjlighet att påverka tillämpningen av den tillfälliga lagen, alternativt stoppa utvisningarna (moratorium)?
Med hopp om snart svar

Ingrid Eckerman

Initiativtagare till uppropet, hemsidan och facebookgruppen med 17 000 medlemmar Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!




1 kommentar:

  1. Jag tror faktiskt det är en skyldighet att ge något slags svar. Medarbetare finns, med sådana uppgifter. Men inkorgen är säkert stor....

    SvaraRadera