måndag 29 maj 2017

Politiker: Många bekräftar Lisas starka känslor

Läste du pressmeddelandet Lisa: "Jag har börjat hata er med en intensitet som skrämmer mig"? Om inte, så gör det nu!
Artikeln på hemsidan, som sprids via facebook, har haft över 27 000 läsare. Ingen annan artikel har fått så många kommentarer.
Samma artikel i Expressen, med rubriken Massutvisningarna är livsfarliga, har delats på Facebook nästan 6000 gånger.

Varför? Därför att de tiotusentals, kanske hundratusentals, människor som finns runt ungdomarna som hotas av, eller redan utsats för, ensamutvisning till Afghanistan, känner igen sig.
Man känner igen uppgivenheten, sorgen, ilskan. Förlusten av tilliten till samhällets funktioner. Förtroendet för politikerna som närmar sig noll. Man förstår inte att detta kan äga rum i Sverige.
Sedan hösten 2015 har Migrationsverkets utredningar i ett stort antal fall varit undermåliga. Skräckexemplen är legio. Varken åldersbedömningar eller bedömningar av asylskäl har varit individuella. Av dem som schablonmässigt skrevs upp i ålder har 10 % fått tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd.
Ensamutvisningarna har nu tagit fart. Polisen "fångar" ungdomarna vid fejkade möten på Migrationsverket. 18-åringar som ännu inte fått beslut skickas ut i landet där de ensamma får invänta beslutet från Migrationsverket. Självmordsförsök, självmordshandlingar och flykt till papperslöshet ökar. Planeringen för att gömma pojkarna pågår för fullt.
I den här intervjun på TV4 kan ni kanske förstå kraften i motståndet mot utvisningarna, och vad det innebär för berörda. Barnen, nu kanske "vuxna", har blivit som stödpersonernas egna barn. 
För att visa bredden av motståndet lägger jag alla kommentarer till Lisa Förare Winblads artikel nedan. Läs och försök förstå vad som händer i samhället. 

Speciellt utvalda kommentarer

”Det ofattbart grymma som jag hoppades att jag aldrig skulle behöva uppleva pågår just nu! I vårt Sverige. Med våra folkvalda politikers goda minne.”
”Jag förstår precis de känslor av hat mot de ansvariga som Lisa så väl beskriver.”
”Känner mig för första gången rädd i mitt eget land Sverige.”
”Jag tror på demokrati men har senaste året börja känna politikerföraktet gro hos mig själv.”
”Om femtio år kommer man att tala om afghanutlämningen på samma sätt som man talar om baltutlämningen i dag.”
”Den handlar också om att vi nu befinner oss på ett mycket brant sluttande plan vars konsekvenser är okända.”

Svar på pressmeddelandet 

Från en s-politiker i Stockholm: ”Det är tyvärr så. Vi har två ministrar som tävlar om vilken är den bästa Sverigedemokraten.”

Kommentarer till artikeln på hemsidan

Lena Hultman Lysande Lisa!! Precis så här är det och duuttrycker det så oerhört väl!
Tack att du gör dig till tolk gör många av oss! Lena god man, ideell kontaktperson etc
Magnus Vinqvist En otroligt stark text i ett ämne som handlar om barn och ungdomar som riskerar sina liv i den svenska deportationspolitikens namn. Den handlar också om att vi nu befinner oss på ett mycket brant sluttande plan vars konsekvenser är okända. Det enda vi vet är att liknande extremt snabba värderingsförskjutningar har slutat jävligt illa. Om inte tillräckligt många har reagerat tillräckligt snabbt! Det är bråttom som fan!
Lena Åkerlind Så stark och talande text. Tack Lisa, för att du skriver ditekt från våra hjärtan. Lena God Man.
Lena Tjäder Exakt så är det!
Siv Eriksson Precis så! Det börjar bli farligt nu när vi som har haft nån slags tillit till politiker och myndigheter tidigare, börjar hata i vår förtvivlan över hur asylsökande behandlas i Sverige. #amnestinu
Florence Din text berör, varje bokstav, stavelse, ljud,ord o mening. Den skär genom märg och ben , så stark. Min mun vill läsa den högt för varje vän och människa.Tack ❤️!
Annika Starkt. Sant. Sluta! Stoppa!
Ingrid Jag vill skrika ut dina ord, de är så SANNA. <3
Emanuel Varför ska vi lyssna på en matskribent som bara kommer med känsloargument
Åsa För att verkligheten består av känslor, för att känslor får konsekvenser.
Emanuel Lev med kaoset som ni skapat genom att rösta fram dessa inkompetenta politiker. Dags att skicka hem de afghanska männen till sina kvinnor och barn. De hör hemma där o inte här!!
Jonny Amnesti nu!
Unknown Starkt talat. Historien ser oss. Amnesti nu.
Christina Tack för att du sätter ord på det vi  många känner. Håller med om vart enda ett.

Kommentarer i Facebook-gruppen

Lena Hultman Är det DN?
Ingrid Eckerman Nej. Hon skrev här och med hennes tillåtelse har jag skickat den som pressmeddelande plus lagt den på hemsidan.
Lena Hultman Tack Liss för mycket stark och sann text!
Vivianliz Cubas Manfredini <3
Marie Lifvendahl Hej Lisa! Din text berörde mig mycket. Har du närmare uppgifter i fråga om när lagen skärptes för avvisningar?
Madeleine Agell Utsökt välformulerat, knivskarpt, rakt och med en smärta som delas av väldigt många. Detta kan få en sten att gråta. Skicka det till Riksdagens Konstitutions-utskott (K.U), till Europadomstolen och Unicef.
Anita Hammarström Lisa beskriver den känsla många har, att innebörden och värdet av ord som medmänsklighet och mänskliga rättigheter, människors lika värde inte är detsamma för oss som för de politiker som står bakom de beslut som berövar barn rätten till ett värdigt liv. Amnesti nu.
Lena Tjäder Så precist formulerat. Har redan delat.
Margita Beijmo Sätter ord på det jag känner. Bättre än jag lyckats själv. Det som pågår är så vansinnigt.
Anette Helgesson Jag tror på demokrati men har senaste året börja känna politikerföraktet gro hos mig själv. Lisas text liksom många innan den har beskrivit allt så bra, men ändå verkar innebörden inte gå fram till våra folkvalda. Samtidigt är det skönt att se att vi är många som kämpar tillsammans.
Waily Doerksen En så fruktansvärt bra och träffande beskrivning av den katastrofala situation som råder och jag känner likadant. .har tappat all tilltro till våra politiker och känner också jag det hat som du beskriver.
Cia Larsson Precis så. Här rinner tårarna. Texten med Lisas ord, också mina tankar, ska sändas till lämpliga politiker i min kommun. Snarast
Noomi Lindberg Så starkt och berörande!
Lena Lindblom Otroligt stark och träffande text! Just så här tragiskt är det!
Elisabeth Athle Håller med till varje pris!
Ingrid Eckerman Jag kommer att ta mig friheten att kopiera era kommentarer här och göra en artikel av dem, med namn och allt (den här gruppen är offentlig). Det måste synas att MÅNGA tycker och känner så här.
Lena Lindblom Gör det Ingrid !!!
Eva Danielsson Väldigt bra skrivet! Viktigt!Jag är god man till en fin kille som oroligt väntar på sin intervju.
Inger Stenlund Skickat till Christina Höj Larsen/ V-partiet 😉
Eva Danielsson Väldigt bra skrivet! Viktigt! Jag är god man till en fin kille som oroligt väntar på sin intervju.
Anitha Naes Har bestämt mig nu för att STRUNTA i fega konturlösa politiker som struntar i Barnkonventionen och humanitet! JAG ska nu rikta in min energi BARA på media (Den tredje statsmakten) för att vi måste öka trycket på politiker som glömt all mänsklig och förnuftig humanism! Fokuserar nu bara på Uppdrag Granskning, Kalla Fakta, Dagens Eko och SVT. Följ gärna med på den resan. Överlåter nu mitt inläggsansvar på mina kära KÄMPAR!#amnestinuoch#vistarinteut
Ingrid Eckerman Kriget måste föras på alla fronter!!!
Anitha Naes Ja. Men fronterna är för många för mig nu. 4-6 tim/dag räcker! Är målstyrd som person och väljer mina strider och LITAR på mina medkämpar 👍 💖
Ingrid Eckerman Anitha Naes Alla kan inte vara på alla fronter! Du behövs på din front! Ingen gör fel som väljer front! Jag har valt min, här vid datorn. En massa andra fronter hoppas jag andra tar.
Mats Klockljung All styrka till er som kämpar på kongressen!
Jeanette Nordin Lisa sätter ord på det vi tusentals upplever och känner. Vi är många som kämpar för dessa utsatta ungdomar natt som dag. Vi gråter, reser oss upp och kämpar vidare. Vi försöker hålla hop inför ungdomarna men ibland brister det. Vi älskar dem som våra egna och vi upplever just nu det jävligaste vi varit med om. Vi öppnade våra hjärtan och som de nu blöder. För varje dag som går oroar jag mig för hur många som tvingats iväg till ett liv i svårigheter och sorg. Varje dag känns det som att jag hade kunnat gjort mer. Men jag kunde inte skriva för alla barn och ungdomar samtidigt. Ja Lisa, jag håller med dig, vi kommer aldrig förlåta er för det ni gjort.
Britta Johansson Vi är så många, dock måste vi orka skriva mycket och ofta. Se det som dagens viktigaste punkt... När vi är på jobbet kan man berätta vad man gör, Inte vara fega. Det väcker något...!! 😽 😖
Monica Vesterberg Jag förstår precis de känslor av hat mot de ansvariga som Lisa så väl beskriver. Jag känner likadant.
Nicklas Steorn En av de bästa texterna jag läst. Det finns politiker som vill annat men de har inte så mycket inflytande, bland annat jag. Jag gör vad jag kan. //Nicklas Steorn Gruppledare och kongressombud MP Vallentuna
Emeli Jerry Sofie Tack för ditt stöd Nicklas!
Marie Kling Bolkeus Känner mig för första gången rädd i mitt eget land Sverige.
Helen Avery Tack för att du uttryckt med all tydlighet det vi känner.
Elisabet Larsdotter Janse I linje med mina tankar och min stora frustration! ❤️
Ingrid Petrini Vi glömmer aldrig, valet närmar sig 😡
Mats Klockljung Lisas text tänker jag läsa upp på Centerpartiets kongress. Många motioner om asyl är det!
Emeli Jerry Sofie Mats ❤️ ❤️ ❤️
Marianne Hansson Så bra skrivet. Förtroendet för politiker är noll. När Sverige ska fängsla asylsökande men skyddar nazister.... Vart fan är vi på väg?Britt-Marie Johansson Medmänsklighet nu!
Ingrid Eckerman 4200 läsare sedan kl 17 igår. Alla kommentarer med namn kommer att läggas in i uppföljande pressmeddelande, för att visa att vi är många.
Ingrid Eckerman JÄTTEBRA OM NI SKRIVER KOMMENTARERNA UNDER ARTIKELN! Då kommer alla åt att se dem, även de som inte är med i den här gruppen (t.ex. politiker och media).
Lena Tjäder Har skrivit där också.
Christina Mäcs Romander Tekniken satte P för mig att kommentera under artikeln - fixade inte att installera!??
Lotta Öberg Jag lyckades inte lägga någon kommentar under själva artikeln, men så här skrev jag;
Kan inte annat än hålla med. När jag ser förtvivlan o ångesten hos "min" ungdom så HATAR jag de som är orsaken till den. Som mamma vill man skydda o hjälpa sitt barn från ondska o faror. Den vanmakt o förtvivlan man själv känner är inte hälsosam. Sverige har förbrukat sina "mänskliga" rättigheter för all framtid o jag har tappat tron på våra folkvalda för all framtid. Kommer ALDRIG lita på politiker eller myndighet igen efter detta.
Christina Mäcs Romander Jag lyckades inte heller med tekniken!? Jag känner precis så som du skriver! Varje dag är en kamp!
Britt-Marie Johansson Jag med 🙏🏻 ❤️
Sigbritt Herbert Jag lyckades inte heller lägga in min kommentar men skrev så här: om femtio år kommer man att tala om afghanutkö
Sigbritt Herbert Forts. afghanutlämningen på samma sätt som man talar om baltutlämningen i dag. Låt det inte ske!!
Marianne Olsson Klarade inte heller av att få med min kommentar!
Pyttan Eklund Mycket, mycket bra och välformulerat!
Mirwais Ali Zi Mirwais Vi är stolta över sådana svenskar 😌 😌Tack för ni finns i vård världen annars vad kunde vi göra...
Lena Thorsell Randahl Artikeln är en av de bästa jag läst hittills!
Kerstin Månson Precis på kornet! Jag har helt tappat förtroendet för regeringen. Varför tar de inte vår oro på allvar?
Ingrid Åkesson Holmberg Precis så här är det! Det ofattbart grymma som jag hoppades att jag aldrig skulle behöva uppleva pågår just nu! I vårt Sverige. Med våra folkvalda politikers goda minne. Jag träffar dessa ungdomar i mitt arbete och jag förfäras och skäms över mitt land. / Ingrid Åkesson Holmberg, barn- och ungdomspsykiater, medmänniska.
Anna Termine Så sorgligt!!
Cathérine Ewalds Viotti Har redan delat den. Angelägen!
Elisabeth Wallin Jag skäms över att vara Svensk. Bra skrivet.!!!!
Henrik Lindahl Stark text som fångar upp den nya tid vi inte känner oss bekväma med. Det skaver! Förnuft och känsla är helt överens om att denna fråga går mot ett gigantiskt misslyckande med bara förlorare om inte den värdegrund vi vill ska vara gällande i vårt samhälle kan rama in diskussionen.
Lena Lindblom Exakt så känns det, ett nytt Sverige som jag och många med mig, inte längre känner oss bekväma i. Att leva i ett land som jag alltid trott har stått för en gedigen värdegrund, en okuvlig sån!
Anitha Naes Eller hur? Mvh Anita Marouf 😁
Gunborg Windle Svenska människor har fattat vad som måste göras och låter ungdomar flytta in, nu släpar den politiska ledningen efter. Det är illa.



1 kommentar:

  1. Dags att slå en ring runt S.L.´s hem, bara vara kvar till dess han går med på att samtala? Vem är den starke, Ygeman eller S.L.?
    Bertil d.ä.

    SvaraRadera